بالفيديو.. والدة طفل مصاب بشلل رباعي: ناس لموا تبرعات باسم ابني وخدوها

بوابة فيتو 0 تعليق 0 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

بالفيديو.. طفل مصاب بالسرطان للسيسي: «شكرًا..أنت مش هتسبنا»

يستيقظ كل إنسان في الصباح لمباشرة أعماله والبحث عن قوت يومه، أما السيدة عزة إبراهيم والدة الطفل "مصطفى" تقوم كل يوم باصطحاب ولدها القعيد إلى المستشفى ليخضع للعلاج الطبيعي.

التقت "فيتو" بوالدة الطفل، وقالت: "مصطفى من وهو عمره أربعين يوما وإحنا بنجري بيه، عنده شلل رباعي، رحت معهد الشلل قالولي عايز حقن تفرد رجليه، وعايز علاج طبيعي كل يوم جلسة بسبعين جنيها".

وتابعت: "أنا بشيله على كتفي والجهاز في رجليه واديه واطلع بيه على الطريق عشان أركب كل يوم أروح وأجي كها عشان التوكتوك عايز عشرة جنيهات رايح وعشرة جنيهات جاي".

وذكرت أن معاش زوجها ربعمائة وخمسين جنيها لأنه مريض بالكبد، وأنها تتحصل على ثلاثمائى وعشرين جنيها كدعم شهري لـ"مصطفى"، وعلاجه يتكلف ثلاثمائة وستين جنيها ويتكرر ثلاث مرات شهريا.

وأضافت أنها لا تقدر على دفع إيجار المنزل، حيث قالت "إحنا محتاجين حد يساعدنا في الإيجار أو يساعدنا نجيبله روشتة دواء، أو حد يوديه جلسة تخاطب، وعايزة غسالة ولو مستعملة أغسل الهدوم عليها عشان غسالتي بايظة من تسع سنين ومش بشوف بعنيا".

وأكدت أن هناك من قام بجمع تبرعات لابنها لكنه استولى على المبلغ، وقالت: "الناس لموا تبرعات باسم ابني وأخدوها ليهم قعدوا في شقتي وأدوا رقم بطاقتهم للناس، وراح صرف الفلوس قدامنا ومجبلناش حاجة، كلهم خدوا ورق ابني ولموا تبرعات ويتاجروا بيه".

المصدر بوابة فيتو

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق