والدة زين يوسف تكشف تطور حالته مع السرطان

بوابة فيتو 0 تعليق 0 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

كشفت والدة الطفل زين يوسف، الطفل الذي يعاني من مرض السرطان، والذي ظهر في إعلانات مستشفى 57357، عن تطورات حالته، قائلة إن الورم الذي تم استئصاله منذ شهر أغسطس من جسد يوسف أثبتت التحاليل أنه كان ورما سرطانيا نشطا، لكن في مراحله الأولى، وأن الجراحين تمكنوا من القضاء عليه، ومطالبة متابعي زين بالدعاء.

وكتبت والدة زين يوسف تدوينة على فيس بوك: "إمبارح قابلنا دكتورة زين وشرحت لنا التقرير للورم اللي اتشال من تلات أسابيع. الورم عنيف وكان بيكبر وبينتشر بسرعة، الحمد لله إننا اكتشفناه بدري وقررنا نتصرف بسرعة. الورم كان مرحلة أولى لكن من تحليله اتضح أنه كان بينتشر بسرعة أنه يوصل مرحلة ثالثة".

وقالت: "حاليًا الدكتورة شايفة أن مفيش علاج مطلوب، لأن الجراحين تمكنوا من شيل الورم. الخطوة اللي هي متابعة مستمرة كل ثلاث شهور والميعاد الجاي آخر نوفمبر إن شاء الله لكل الرنين، التحاليل والأشعات".

وأضافت: "الفترة اللي فاتت ومن شهر أغسطس كانت صعب جدًا علينا كلنا ومازلنا كلنا بنحاول نرجع لحياتنا الطبيعية لأن مقاومة السرطان لثالث مرة خليتنا استوينا الصراحة، بس دايما نحاول نشوف الأمل في أي حاجة. بالرغم من صعوبة العملية وأن زين لسة قدامه فترة على ما يخف تمامًا لكن الحمد لله بقية الكلية موجودة ومش محتاج علاج دلوقتي".

وتابعت: "القوة في الدعاء والصلاة وكل الشكر لكل واحد تابع واهتم ودعا وفكر في زين وفينا. الصورة دي قديمة لزين والدكتورة بتاعته بس حبينا نحيي كل دكتور اهتم بشغله وخلي الإنسانية جزء لا يتجزأ من مهنته، ووقف جنب طفل في كل خطوة وساعدها أنها تتنفس ولو ليوم.. التحدي هو زين".

المصدر بوابة فيتو

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق