لو عندك طفل وبتفكرى فى الحمل.. استشارى أطفال يقدم نصائح للحفاظ على نفسيته

اليوم السابع 0 تعليق 0 ارسل لصديق نسخة للطباعة تبليغ

السبت 16 سبتمبر 2017 03:54 صباحاً كثير من الأمهات تخطط للحمل وعندما تقترب من يوم الولادة كل ما الابن الأول حالته النفسية تسوء حتى يوم الولادة.

 

وفى هذا السياق، قدم الدكتور رفعت الجابرى، استشارى طب الأطفال وحديثى الولادة، نصائح مهمة للتعامل مع الطفل الأول عندما تكون الأم حامل وبعد الانجاب الأخ الثانى، وتشمل:

 

1- لازم نحتوى الطفل الأول ونحببه فى أخوه أو أخته الجديدة لأن هناك بعض الأطفال بيحصلهم حاجة اسمها regression أو أن الطفل يتراجع عن بعض التطورات اللى اكتسبها أو المهارات زى مثلا يبدأ يتهته فى الكلام أو يخاف من حاجات ما يتخافش منها أو أنه يبدأ يعمل حمام على نفسه ويكون مش قادر يتحكم فى البول مثلا وكل دا كوسيلة للفت الانتباه له أو محتاج شوية حنية واهتمام.

 

2- عدم عقاب الطفل لأنه عمل حمام على نفسه واحتواء الطفل وتعويضه من قبل الأب عن طريق الخروج والفسح فى الأماكن المحببة له مع اللعب معه لأن الطفل بيكون كاره أمه لأنه معتقد أن أمه هى اللى جابت منافس له.

 

3- الأم لازم تعوض الطفل الأكبر بالحنان وتستجيب لطلباته يعنى مثلا عاوز يأكل فى نفس الوقت اللى أخوه الرضيع محتاج أمه فيه، الأم تستجيب للطفل الأكبر الأول وبعد كدا تشوف الرضيع لتجنب كره أخوه وعدم الغيرة منه.

نشكر متابعتكم لموقعنا

المصدر اليوم السابع

إخترنا لك

أخبار ذات صلة

0 تعليق